Hennes & Mauritz redovisar ett resultat före skatt på 7.650 miljoner (före skatt) för det andra kvartalet. Den samlade analytikerkåren hade väntat sig 7.062 miljoner (före skatt).

Bruttomarginalen blev 57,1 procent, jämfört med förväntade 57 procent. Deras försäljning inklusive moms under juni månad beräknas öka med 7 procent.

– Försäljningen var bra på flera marknader i Skandinavien, Storbritannien, Östeuropa och på flera tillväxtmarknader. Det var dock utmanande på stora markmarknader USA och Kina.     Vi fortsätter att bredda och expandera våra onlineerbjudanden. Det gäller bland annat bättre leveransmöjligheter, betalningsmöjligheter och onlinekanaler i mobil som ska förbättra presentation, enkelhet och inspiration i shopping. Det gäller också ett bredare utbud av varumärken online, säger Karl-Johan Persson.

H&M förväntar sig en årlig tillväxttakt på minst 25 procent för koncernens onlineförsäljning.

Lämna en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here