Korttidsminne är relaterad till tillgänglighetsheuristiken. Det består i det faktum att information som nyligen mottagits blir lättare att återkalla än tidigare mottagna. Detta innebär en högre sannolikhet att reproducera materialet eller den sista inspelade stimulansen.

Teoretisk bakgrund

Effekten förklaras av andelen kortvarigt minne – om uppspelningen börjar strax efter presentationen finns dess sista element fortfarande i denna “modul” i vårt minne. George Miller var en av de första forskarna som genomförde ämnet. Denna amerikanska psykolog vid en konferens vid Massachusetts Institute of Technology (1956) diskuterade sin forskning om begränsningarna av det kortsiktiga mänskliga minnet. Han bevisade i dem att varje person kan memorera från 5 till 9 element (magiskt nummer Miller 7 +/- 2). Ett sådat litet minneutrymme gör att den “äldre” informationen eller oanvändbara uppgifter tas bort från den, när vi får nya och att vi hela tiden bombarderas med stimuli, är tiden för lagring i korttidsminnet väldigt begränsat (upp till några sekunder). Inofficiell information är bortglömd om några ögonblick. När du kör för att höra det nummer du ska skicka ett SMS för att delta i tävlingen, kommer det att bli några sekunder för att komma ihåg det, men om vi inte upprepar det kan det försvinna från vårt minne för evigt. Den enda chansen att komma ihåg den är repetition. Det möjliggör överföring av information till den så kallade långsiktigta minnet och permanent underhåll.

Korttidsminne i praktiken

För att veta hur mänskligt minne fungerar, kan vi använda olika alternativ till vår fördel, t.ex:

Om vi ska göra en presentation av vårt företag, för t.ex flera dagars mässan där många entreprenörer arbetar, då det bästa vi kan göra är att göra vårt tal sist av alla eftersom de tröttna mottagarna inte minns de föregående presentationerna
Om vi ​​deltar i förhandlingarna är det bäst att ge de starkaste argumenten i slutet
Om vi skapar en annons för din produkt är det bäst att sätta den viktigaste informationen i slutet av meddelandet, eftersom det kommer att öka dess påverkan
Om vi har en konversation och vi vill att samtalspartnern ska komma ihåg oss “på något sätt”, är det bäst att göra argumenten tillräckliga för detta “på något sätt” i slutet
Om vi ​​vill sälja en produkt med ett högre pris är det bättre att placera det i slutet av listan och det som är billigare i mitten. Det finns en chans att kunden kommer ihåg beskrivningen av den sista produkten mer och priset (jämfört med det som nämnts tidigare) kommer inte längre att spela en avgörande betydelse

Korttidsminne i investeringar

Enligt mig kommer den “friska effekten” göra att handlaren fokuserar på de senaste uppgifterna, ignorerar eller underskattar data från föregående period. Detta kan leda till avslag på en bred syn på marknaden som följer av intervallanalys eller generellt tänkande vad gäller “hermeneutisk cirkel”. Jag tror att de flesta av oss vet hur detta kan sluta: nästa stora stigande D1 candle utan hänvisning till W1 antingen MN eller inte alls till den tidigare historien om marknaden kan fattas som en information om trendbrott och inte en stark korrigering.

Effekten kan också orsaka uppkomsten av tvivel om din strategi efter en serie av förluster. Eller till och med information som t.ex “Anders har investerat i silver och det går bra för honom” kan få oss att investera i råvaror, trots att tidigare behandlats endast valutor. Vår inställning kommer att förändras under påverkan av den senaste informationen.

I stället för en sammanfattning

Effekten är förknippad med vårt minnes funktion och det verkar oundvikligt. Men medvetenheten om dess förekomst och specificitet kan skydda oss mot att svika för dess inflytande och däremot låter oss använda det skickligt. Jag hoppas att den informationen kommer att vara användbar för dig.

Lämna en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here