Stena Line är ett av världens största färjerederier. Företaget erbjuder ett utbud av konventionella färjetjänster runt om i Östersjön, Skandinavien, Storbritannien, Irland och Holland. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen.


 

Företagets historia

Grunden till Stena Sfären kom till den 18 november 1939, när handelsbolaget Sten A Olsson Metallprodukter bildas i Göteborg. Stena Line grundades av Sten A Olsson, som levde mellan 1916 – 2013 och var son till kapten Gustav Olsson. År 1946 blev Sten Allan Olsson ägare till sitt första fartyg för 25 000 kronor och lånet från banken Handelsbanken. Under de följande åren expanderade företaget sin verksamhet utomlands. Stena Sfären består av tre moderföretag:

Stena AB – som stöder bland annat Stena Lines färjor. Dotterbolag till Stena AB är verksamma inom utveckling, försäljning och charter och erbjuder kapitalförvaltningstjänster.
Stena Sessan AB – ägs av Stena Sfären sedan 1980
Stena Metall AB – återvinning av metallskrot, papper, elektronik , farligt avfall och kemikalier.

Företaget Stena Line grundades i 1962 av det nämnda Sten A Olssona i Göteborg.Idag har sonen Dan Sten Olsson tagit över och företaget har växt till en enorm koncern. Initiala sjöfarten utfördes i liten skala. Under tidigt 1960-tal gjordes ett försök av en dansk redare att starta en linje mellan Göteborg-Skagen – Skagenlinjen.

År 1972 var Stena en av de första färjeoperatörerna i Europa att införa ett datorbaserat bokningssystem för rese och affärsområden. År 1978 började även fraktaffärsområdet driva ett datorbaserat bokningssystem.

Under 1980-talet förvärvade Stena tre andra rederier. År 1981 Sessanlinjen, Stenas största konkurrent på Sverige-Danmark linjerna, förvärvades och införlivades i Stena Line. Detta inkluderade Sessans två stora nybyggen, Kronprinsessan Victoria och Prinsessan Birgitta, som blev de största fartygen som drevs av Stena efter detta datum.
År 1983 förvärvade Stena Line Varberg Grenå Linjen, och två år senare även rätten till företagets tidigare namn – Lion Ferry. Lion Ferry fortsatte som ett separat marknadsföringsföretag fram till 1997, då det inkorporerades i Stena Line. År 1989 förvärvade de ytterligare ännu ett färjerederi, Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ), som på den tiden var under namnet Crown Line. Sträckan mellan Hoek van Holland-Harwich blev sedan en del av Stena Lines linjenät.
Stena Line fördubblades i storlek 1990 med förvärvet av Sealink British Ferries från Sea Containers Ltd. Detta blev först Sealink Stena Line, sedan Stena Sealink Line och slutligen Stena Line (UK), som nu driver alla Stenas färjetrafik mellan Storbritannien och Irland.
År 1996 införde Stena Line ett HSS-fartyg (High-speed Sea service) som vägde 20 000 ton – fartyget trafikerade sträckan Belfast – Stranraer (Skottland), Holyhead (Irland) – Dun Laoghaire (Irland) och Hoek van Holland – Harwich ( Essex). Förutom de tre fartyg hade ST beställt två mindre fartyg, som hade plats för 900 passagerare på sträckan Göteborg – Frederikshavn (Danmark).

Under 1998 hade kryssningar från Dover och Newhaven i England tillsammans med P & O European Ferries skapat ett nytt bolag, P & O Stena, varav 40% av aktierna tillhörde Stena Line, och 60% tillhörde P & O. År 2002 blev P & O ägare av P & O Stena, som snart bytte namn till P & O Ferries.

År 2000 – Stena Line köper en annan skandinavisk färjeoperatör, Scandlines AB. År 2006 – Stena beställer ett par “super färjor” med en bruttodräktighet av 62 000, från det norska företaget Aker Yards. Leverans skedde under 2010. Färjor var bland de största i världen och trafikerade mellan Hoek van Holland och Harwich.

Juli 2009 – Stena Line köper fartyget Stena Parisien (företaget SeaFrance). Fartyget är nu känd som Stena Navigator. Fartyget trafikerar på sträckan Stranraer – Belfast, bredvid HSS Stena Voyager och Stena Caledonia.

December 2010 – Stena Line tar över Nordirland, sträcken Belfast till Heysham och Birkenhead (England), två fartyg till Heysham (Scotia Seaways och Hibernia Seaways) och två fartyg till Birkenhead (Mersey Seaways och Lagan Seaways).<

År 2012 – Stena Line har två nya fartyg, Stena Super VII och Stena Super VIII, som ersatte Stena Navigator och Stena Caledonia. Stena Voyager såldes till Stena Recycling.

Olyckor

Så här allvarliga olyckor händer väldigt sällan.
År 2012 – färjan Stena Spirit kolliderade med containerkranen i Gdynias hamn – tre hamnarbetare skadades.
Oktober 2009 – Stena Baltica brakade in i landgång, i Karlskrona. Landgången rasade ner på en oljetankbil som sprang läck så att en del olja läckte ut på kajen. Landgången rasade ned på en tankbil med olja och 800 liter tjockolja läckte ut på kajen. Färjan hade 170 passagerare. Lyckligtvis hände det inget allvarligt.

Göteborg 2015 – 1 220 kubikmeter forsade in i fartyget efter kollisionen med oljetankern Ternvind. Ombord på färjan fanns vid olyckstillfället 600 personer

Du måste dock komma ihåg att Stena Line hanterar tusentals destinationer.

Lämna en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here