De bästa handlarna har en finjusterad förmåga att känna av marknaden och vad man kan göra i nästa steg. Detta kallas ofta för “magkänsla” och det är något som jag litar på tungt i min egna handel. Enligt min åsikt måste varje handlare utveckla sin magkänsla i handeln och det är något som kommer från riktig träning följt av erfarenhet och tid vid datorskärmen med diagrammen. Handelskänsla är något som kommer att fortsätta att utvecklas inom dig medans du får mer erfarenhet av att handla på marknaden.
Handelskänsla kan förstås bättre av nybörjare om vi kallar det för intuition och förväntan. Det är helt enkelt en undermedveten intuition och förväntan på en händelse.
I huvudsak leder repetitiva processer och mönster på marknaden till intuitiva känslor och kan ge upphov till Déjà-vu-liknande upplevelser. En handlare kommer att uppleva dessa föraningar som kommer i sinnet att utlösa vad vi kallar “känsla”. Om du ser något tillräckligt ofta kommer ditt sinne att ge dig en projicerad hypotes av olika slag av det som händer. Det här är uppenbarligen ett mycket kraftfullt och viktigt “verktyg” som du behöver utveckla för att äntligen komma till topp.
Övning bidrar till en magkänsla
Ett professionellt spellag har lagt ner en hel del tid på träning och som resultat har de blivit tillräckligt bra för att bli proffs. De har spelat mot motståndare av alla olika typer och stilar och detta har gett dem en känsla av vad deras motståndares nästa steg kommer att vara.
Om du till exempel spelar tennis tillräckligt många gånger mot samma motståndare, kommer du lära dig ditt spel och så småningom kommer du inte ens att tänka på hans spel; Det kommer att bli en magkänsla och du kommer bara att förutse eller “känna” av hans nästa skott innan det inträffar.
Efter att du har behärskat din handelsstrategi och lagt ner tillräckligt med tid, kommer du att börja utveckla handelskänslan som ett resultat. Då, när du analyserar marknaden, blir det en kombination av en undermedveten “ja eller nej?” Mekanismen för att handla eller inte och en känsla av vad marknaden kan göra härnäst. Det här liknar en tennisspelare som bestämmer sig för att slå en djup volley på nästa skott för att han kan “känna” vad hans motståndare kan göra. Det finns många andra exempel på magkänsla i sport och andra områden, men i alla fall utvecklas det bara efter tillräckligt med övning och erfarenhet. Rå talang hjälper, men jag tror att med träning och tillräckligt tid kan vem som helst utveckla en bra magkänsla.
Magkänsla och handel
De olika strategierna som vi genomför för att handla kommer så småningom att bli den andra karaktären hos den erfarna handlaren och när tiden går kommer handlarens känsla att hjälpa till för att bestämma om “det här är en handel som är värd att ta eller inte?” Ibland kan en handlare inte ens förstå varför han lutar sig mot ena sidan av marknaden eller den andra, men det är hans undermedvetna förväntningsmekanism som påverkar hans beslutsfattande. Denna mekanism börjar bara att spira efter tillräckligt med tid på marknaden.
Du kanske inte ens förstår vad som händer när du börjar känna den här känslan, men ju mer du utsätter dig för diagrammen och prisåtgärden, desto tydligare blir denna undermedvetna “trigger”.
Det finns alltid två perspektiv …
Du kan ha en känsla om marknaden eller en viss handel och vet inte ens varför; ditt undermedvetna sinne är ibland smartare än ditt medvetna sinne. Så, medan vi kanske vill gå längre och ser en lång signal, säger magkänslan att “det kanske inte är rätt” … magkänslan är att se någonting vi inte kan se … det är ett undermedvetet budskap och på så sätt är vårt undermedvetna ofta mer objektivt än vårt medvetna.
Till exempel finns det alltid två perspektiv på marknaden. En handlare tittar på ett diagram och tycker att det ser bra ut medans en annan som tittar på samma diagram ser det som baisse. Så om du tittar på ett diagram utifrån den andres perspektiv, observerar du den mer objektivt. Men de flesta av oss kunde inte se det här från första början men kunde ändå omedvetet känna av att nånting inte står rätt till. Gilla det eller ej så blir vi alla överdrivna till en viss syn på marknaden från ibland, även om det finns ett starkare fall för att det ska gå åt andra hållet. Det är vid dessa tillfällen när vår undermedvetna känsla kan hjälpa oss. Det kan varna oss med en magkänsla att något är “fel” och du kan använda denna känsla för att leta efter varför din valda handel skulle vara en dålig idé. Din känsla kommer att varna dig för att ta en närmare titt.
Självklart för att börja utveckla din magkänsla måste du först förstå hur man läser prisrörelsen på diagrammen. Allt börjar med att lära sig marknaden som ständigt förändras. När du gör detta kommer tiden vid datorskärmen att bygga upp ditt undermedvetna handelssinne och du kommer att börja intuitivt “känna av” diagrammet. Du kommer inte alltid att ha rätt med din känsla, men det är något som kan hjälpa dig väldigt mycket och du behöver utvecklas om du vill bli en framgångsrik handlare.