De flesta handlare väljer sin tidsram och lämnar nästan aldrig det. Eller så lämnar de bara sin tidsram för att gå ner till lägre tidsramar för att hitta fler handelsmöjligheter – vilket i grund och botten betyder att de oaktsamt jagar efter signaler på tidsramar som de inte borde vara på.

Den professionella handlaren vet att det enda sättet att närma sig handel är top-down-tillvägagångssättet och du kommer snart att se varför.

Top-down vs bottom-up – det största misstaget av flera tidsramsanalyser

Det största misstaget vissa handlare gör är att de vanligtvis startar sin analys på lägsta nivå av sina tidsramar och sedan arbetar sig fram till de högre tidsramarna.

När du börjar analysera din tidsram för uträttning där du placerar dina affärer skapas en väldigt smal och endimensionell vy och det saknar punkten i analysen av flera tidsramar. Handlare antar då en specifik marknadsriktning eller åsikt på sina lägre tidsramar och letar efter sätt att bekräfta deras åsikt. Top-down-tillvägagångssättet är ett mycket mer objektivt sätt att göra din analys eftersom du börjar med en bredare vy.

! Tips: Att göra en tidsramanalys flera gånger medan du är i en handel kan vara en riktig utmaning på grund av handelsfästet. Ibland förvandlas den förmodade objektiva prestationen till att rättfärdiga din handel. Särskilt när du är i en förlorande handel måste du vara mycket medveten om hur du gör din analys; Undvik att motivera en (förlorande) handel baserad på “den större bilden” marknadsöversikt.

En multipel tidsramsanalys hjälper dig att hålla dig öppen

Den dagliga tidsramen är självklart mindre viktig om du handlar utanför 1 timmars tidsram. En handlare som aldrig lämnar sin tidsram för genomförande har en väldigt smal syn på marknaden och kan inte sätta saker i rätt sammanhang.

Varje handlare, oavsett sin huvudsakliga tidsram, borde behöva starta sin handelsdag med att titta på de högre tidsramarna för att kunna sätta saker i rätt perspektiv, men när du anländer till din lägre tidsram och är mitt i din handelssession, glömmer du det du såg på de högre tidsramarna. Det finns två sätt att hantera detta problem:

1) Skaffa ett fysiskt anteckningsblock

Placera ett fysiskt anteckningsblock på ditt skrivbord och för varje marknad du handlar, skriv ner vad du sett. Vi erbjuder även en fri mall för en handelsplan som hjälper dig att hålla dig organiserad.

2) Anteckna dina diagram

Alla kartläggningsplattformar erbjuder textobjekt och du kan använda dem för att skriva direkt på diagrammen. Det är även lämpligt att markera områdena på ditt diagram som är dina intresseområden. På så sätt är du mindre benägen att gå in för tidigt.

Multipla tidsramsanalyser – steg för steg

När det gäller att faktiskt utföra din tidsramanalys, behöver det inte bli för snyggt, men att veta vad man ska göra och hur man kan närma sig det kan hjälpa dig att bygga en tidseffektiv rutin som guidar dig genom dina handelssessioner.

Veckovis / Månadsvis – Var är vi?

Om du huvudsakligen använder 4 timmars eller 1 timmars tidsram för att utföra dina affärer behöver du inte spendera för mycket tid här. I grund och botten vill du bara få en känsla för den övergripande marknadsriktningen och om det finns några stora prisnivåer framåt. Speciellt långsiktigt stöd och motstånd eller veckovisa eller årliga highs och lows bör markeras på diagrammen.

Daglig – Strategisk tidsram

På den dagliga tidsramen behöver du spendera lite mer tid på. Här analyserar du den potentiella marknadsriktningen för veckan och bestämmer eventuella handelsområden. Rita igen dina stöd- och motståndslinjer och markera topp- och bottennivåer – även om du inte använder dem i din handel, är det värt att ha dem på dina diagram, eftersom de är så vanligt förekommande.

4H (IH) – utförande

Om du antar att 4 timmen är din tidsram för körning, är det här du kartlägger dina affärer och specifika handelsscenarier. Ta de nivåer och idéer du kom fram på den dagliga tidsramen och översätt dem till handlingsbara handelsscenarier på 4 timmars tidsram.

Fråga dig själv var du vill se priset, vad måste hända innan du går in i en handel och vilka signaler som fortfarande saknas.

Håll dig öppen – 2 tips

Skapa alltid långa och korta handelsscenarier när du gör din tidsramanalys. Detta kommer att hålla dig öppen och du undviker ett endimensionellt tänkande. En handlare som bara söker efter korta affärer kommer att tömma alla signaler som pekar på en lång handel. En handlare på en lång handel kommer att sakna signalerna som kan signalera en omkastning.

Kom ihåg – separera även dina diagram från din faktiska handelsplattform.

Här är ett levande exempel på en tidsramanalys:

 

Lämna en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here